Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Linda Oude Griep van de Universiteit in Wageningen. De resultaten presenteerde zij afgelopen woensdag op een congres in San Francisco.
Oude Griep deed haar onderzoek op basis van gegevens die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft verzameld. Tien jaar lang werden ruim 20 duizend mannen en vrouwen gevolgd. Een deel de deelnemers at dagelijks veel ongekookte groente en vers fruit.
Het RIVM heeft niet onderzocht of bepaalde groenten beter zijn om te eten of juist niet.